tirsdag 31. januar 2012

How to.... sy strømpebånd!



Siden flere har lurt på hvordan man lager strømpebåndene, legger jeg ut en beskrivelse.
Det er veldig lett, og veldig billig! Istedetfor å kjøpe et stømpebånd til 200 kroner, lag selv =)
Også er det jo gøy å ha laget noe selv også!

Jeg brukte bare silkebånd, blonder og strikk.

For å lage to stk, trenger man:
ca 1 meter bredt silkebånd i fargen du ønsker, min er ca 40 mm (til det lille strømpebåndet)
ca 2*1 meter liten blondekant (en til hvert strømpebånd)
ca 1 meter bred blondekant (til det største)
ca 1 meter smalere silkebånd, min er vel 15 mm (til det største)
Litt strikk
en halv meter silkebånd til å lage sløyfe, + litt bling eller noe om du vil ha det! Kan bruke perler, bling, blomster, scrapping -pynt osv.

Du bør stryke både silkebånd og blonder før du starter.

Mål låret ditt, og beregn lengden på båndet litt mindre enn dobbelt så langt.
Er låret ditt 55 cm, så kan du beregne ca en meter... kommer an på hvor rynkete du vil ha det, jo lengre du syr det, jo mer rynkete blir da når du trer i strikken.

Jeg startet med å sy sammen den smale og brede blondekanten, (til det bredeste strømpebåndet) her kan du jo også bruke en bredere blonde, så slipper du å lappe de sammen... men jeg synes det var litt søtt med den lille kanten som blir øverst.
Nålet fast, og sydde sikksakk oppå skjøten.
Så la jeg det smale silkebåndet (15mm) oppå sømmen, og sydde med liten rett søm, både oppe og nede.
Sy helt i kanten av silkebåndet.

Den lille:
Brettet det brede silkebåndet i to (strøk en brettekant) og puttet en liten blonde i åpningen. Pass på å ikke dytt den for langt inn i silkebåndet, for da blir blondekanten mindre.
Men du må legge den slik at du kan sy den fast i sømmen!
Sydde en pen kant der jeg festet blondekanten, og øverst, i bretten. Man MÅ ikke sy øverst der den er brettet, men jeg synes det er finere.

Så trer du i stikken med en sikkerhetsnål. Bruk heller ekstra strikk og klipp av etterpå.


Mål den rundt låret før du syr sammen strikken.
Skjøten dytter man inn i strømpebåndet igjen!Så syr du skjøtene på strømpebåndet sammen, enten med sikksakk, eller brett den litt og sy rett.

Jeg sydde fast sløyfen midt på, dvs at skjøten på strømpebåndet er bak.

Lagde 2 forskjellige sløyfer, er jo mange måter å gjøre dette på. Siden jeg har valgt hvit som hovedfarge ville jeg også ha hvit sløyfe, men med something blue :)
Lager en hvit sløyfe som jeg fester med blått silkebånd, dvs, jeg knyter ikke sløyfen, da blir det innmari klumpete.
Fester den med nål og tråd, etter at den er festet syr jeg på en liten bling:

Til det lille strømpebåndet ville jeg ha en liten sløyfe.
Brukte bare tynt silkebånd, hvitt og blått, brettet disse, og festet med et hvitt silkebånd. (ikke knyt sløyfen her heller selv om den er liten! Blir mye finere å bruke et bånd som deler sløyfen og fester den! Derfor er det 6 "tråder" som henger, og ikke 4!Fest, og sy på bling, og FERDIG :)

Ingen kommentarer: